You are here

گفتگویی در مورد تأثیر جامعه و خانواده بر زندگی افراد

زمان تقریبی مطالعه:

۱ دقیقه

 

  تأثیر جامعه و خانواده بر زندگی افراد داشتیم که در این قسمت از نظرتان خواهد گذشت.

 

۱) چرا بعضی از افراد دائماً از موقعیت‌های جامعه و خانواده‌شان شکایت دارند؟

متأسفانه یکی از عادت‌های بدی که ما انسان‌ها داریم، عدم رضایت و قانع نبودن است. گاهی افرادی را می‌بینیم که با وجود داشتن همه چیز باز هم ناراحت هستند و دائماً کسانی را پیدا می‌کنند تا آنها را مقصر و بانی مشکلاتشان بدانند. ولی واقعیتی که باید به آن توجه کرد این است که این ما هستیم که با تصمیماتی که هر روز در زندگی می‌گیریم، آیندۀ خودمان را می‌سازیم. شخصیت ما از همان زمان طفولیت، در نتیجۀ این تصمیم‌گیری‌ها (چه دانسته و یا نادانسته) شکل می‌گیرد. ما می‌توانیم با کمی تعمق بیشتر و عاقلانه فکر کردن زندگی خودمان را در مسیر درستی قرار دهیم و گله و شکایت را کنار بگذاریم. بهرحال بعضی واقعیت‌ها را هم باید قبول کرد. گاهی اتفاقاتی در زندگی پیش می‌آید که خارج از کنترل ما است و هیچ کاری نمی‌توانیم برای عوض کردن آن شرایط بکنیم. در چنین مواردی باید واقعیت‌ها را پذیرفت و نهایت سعی را کرد که با خردمندی تصمیمات را به مرحله اجرا درآورد.

۲) برای افرادی که با بحران‌ها و مسائل خانوادگی و جامعه درگیر هستند، دوستان و فامیل‌ چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟

معمولاً برای افرادی که در بحران هستند، خانواده، فامیل و دوستان بهترین کمک را می‌توانند بکنند. کسی که در بحران است، احتیاج به یک پشتیبان دارد؛ فردی که بتواند به او اعتماد کند. فردی که درگیر مسائل و مشکلات است گاهی قادر به درست فکر کردن و تصمیم‌گیری نیست و خانواده و دوستان چون خارج از آن بحران قرار دارند، می‌توانند اوضاع را با دید دیگری بسنجند و طبیعتاً می‌توانند فکر و تصمیم بگیرند. فردی که در بحران است، نیاز به محبت دارد و باید بداند که تنها نیست. پس دوستان و خانواده نقش خیلی مهمی می‌توانند داشته باشند.

۳) آیا خدا تفاوتی بین اشخاصی که در بهترین وضع خانوادگی و جامعه به‌دنیا می‌آیند و یا افرادی که در شرایط خیلی بد خانوادگی به‌دنیا می‌آیند، قائل است؟

خدا را شکر چون خدا هیچ تفاوتی بین انسان‌ها نمی‌گذارد. برای خدا هیچ فرقی نمی‌کند که ثروتمند باشیم و یا فقیر. از نظر اجتماعی در مقام بالایی باشیم و یا نباشیم. این تفاوت‌ها را ما انسان‌ها برای خودمان قائل می‌شویم و متأسفانه با همین تفاوت قائل شدن‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کنیم. خدا انسان‌ را دوست دارد. زمانی که خدا به انسان نگاه می‌کند، فرد با ارزشی را می‌بیند که احتیاج دارد با خدا آشتی کند. ما صادقانه می‌توانیم به حضور خدا بیاییم و در آن صورت می‌توانیم محبت و بخشش خدا را که از طریق عیسی‌مسیح برای ما فراهم کرده، در زندگی‌مان تجربه کنیم.