You are here

گفتگویی در مورد بیماری‌ و شفا

زمان تقریبی مطالعه:

۳ دقیقه

 

گفتگویی با کشیش میلتن دانیل در مورد بیماری‌ و شفا داشتیم که در این قسمت از نظرتان خواهد گذشت.

 

۱) چرا اینقدر بیماری‌های ناعلاج دردنیا وجود دارد؟

در کتاب‌مقدس داستان آدم و حوا به ما کاملاً نشان می‌دهد که بر اثر عدم اطاعت آن‌ها از خداوند نه فقط گناه را به وجود آورد بلکه همه چیز عوض شد و زیر لعنت رفت.

در این محدودیتی که در زندگی داریم امراض هم وارد شدند که ما را به طرف مرگ ببرند. چون وقتی ما صحبت از مرض می‌کنیم طبیعتاً پشت آن مرگ است و چرا امراض وجود دارند دلیل اصلی آن این است انسان سقوط ایمانی کرد و این موضوع از آدم و حوا شروع شد. این امراض ما را به ناراحتی‌ها و افسردگی‌ها و در نهایت مرگ سوق می‌دهد. زیرا خداوند فرمود مزد گناه موت است. امّا چرا بعضی امراض وجود دارند که قابل علاج نیستند من فکر می‌کنم برای همین است که خداوند در کتاب‌مقدس می‌فرماید من شفادهنده تو هستم. چرا مرض است به‌خاطر اینکه خدا شفادهنده است و در این جاست که بعضی مریضی‌ها مثل بیماری پسر کوروش که چقدر بیماری سختی بود شفا پیدا می‌کند.

وقتی که دست خداوند کار کند او که خدای معجزه‌گری است و می‌تواند امراض علاج‌ناپذیری را که از دیدگاه پزشکی علاجی ندارد از دیدگاه خودش امکان علاج ببخشد و آن‌ها را شفا بدهد.

 

۲) ما چطور می‌توانیم به افرادی که در بیماری هستند و یا یکی از اقوامشان در این شراط است از نظر روحی کمک کنیم؟

دید ما باید همان دید خداوندمان عیسی‌مسیح باشد. با دیدی پر از محبت و همدردی، برای مردم چون این افراد دردمند احتیاج به همدردی دارند. انجیل متی باب ۲۵ خداوندمان عیسی‌مسیح می‌فرماید برهنه بودم مرا پوشاندید گرسنه بودم به من غذا دادید و مریض بودم به دیدنم آمدید و ... چیزهای دیگر.

عیسی‌مسیح می‌فرماید هر کدام از شما کاری برای کوچکترین‌ها انجام دهید که در این شرایط هستند برای من می‌کنید. این برای ما کاملاَ روشن است که ما باید برای مردم انجام دهیم به این دید که برای خود عیسی‌مسیح انجام می‌دهیم این دید باعث می‌شود که کمک‌های ما خیلی مؤثرتر شود. در شهادت کوروش شنیدیم که گفت هیچ‌کس به دیدن بچه او به بیمارستان نرفت و چقدر برای ایشان سخت بود.

و در مقابل دیدیم دوستی که برای آن‌ها دعا می‌کرد چقدر تأثیر‌گذار بود.

 

۳) دیدگاه کتاب‌مقدس در مورد شفا چیست؟ آیا همیشه افراد بیمار شفا پیدا می‌کنند؟

خود ما یا افراد مریض حکمت خداوند را نمی‌توانیم درک کنیم چون از درک انسانی ما خارج است ولی اینکه شفای الهی و خدا وجود دارد شکی نیست. برای همین است که این قدرت داده شده که در نام عیسی‌مسیح امراض به‌کلی شفا پیدا می‌‌کنند. منبع اصلی ما کتاب‌مقدس است که در آن مکتوب است که عیسی‌مسیح هر نوع مریضی را که می‌آوردند به پیشِ او شفا می‌داد حال اگر به داستان زندگی کوروش نگاه کنیم و بعضی از مردم درست همزمان با مشکلات پشت به خدا می‌کنند و در اصل مقصر را خدا می‌دانند و فکر می‌کنند که خدا این مرض را داده است. پس با خدا قهر می‌کنند و می‌گویند چرا خدا مرا کمک نمی‌کند.

این مرا به یاد عیسی‌مسیح در کشتی می‌اندازد. زمانی که شاگردان او را صدا زدند که برخیزد و هوا توفانی بود. ما عیسی را در کشتی زندگیمان بعضی وقت‌ها می‌خوابانیم و اینجاست که باید مثل شاگرادان در دریای توفانی بلند شویم و فریاد بزنیم و عیسی زنده را در زندگیمان بیدار کنیم بعد او با حرکت دستش شفا و امید را خواهد داد.

اما اینکه همه شفا می یابند یا نه؟ ما نمی‌توانیم مردم را تقسیم کنیم آنچه که اراده الهی و خداست انجام خواهد شد.

به‌عنوان مثال مرض و موت می‌تواند به ما نشان دهد که من چقدر محدود هستم اگر فامیل و یا خودم مریضیم و علاجی نیست این به ما نشان می‌دهد که زندگی ما نیز محدود است و همان مرض می‌تواند به ما کمک کند که رابطه خود را با خدا اصلاح کنیم و همدردی ما را نسبت به مردم بیشتر می‌کند. پس چیزهایی وجود دارد که فقط خود خدا می‌داند.

ولی پیغام خدا این است که من شفا‌دهنده تو هستم.