You are here

در پیِ ایمان

زمان تقریبی مطالعه:

۳ دقیقه

 

از خصوصیات کلیسای مسیح که به‌حق می‌توان آن را بازتاب انجیل مسیح و پیام مسیحیت دانست، یکی آن است که در هر دوره و فرهنگی و با هر قوم و طایفه و مردمانی می‌تواند ارتباط برقرار سازد و پیام متحول‌کنندۀ پادشاهی خدا را در قالب‌هایی در خور فهمِ مخاطبانش عرضه دارد. از همان روزی که رسول برجستۀ عیسای مسیح، پولس، در مجمع آریوپاگوس ایستاد و در قالب کلماتی که به گوش اهل آتن آشنا بود، مفاهیم ایمان مسیحی را بیان داشت، مسیحیت همواره کوشیده است تا در تعاملی پویا با فرهنگ و اندیشۀ مخاطبانش، پیام انجیل را بیان دارد. همان‌گونه که می‌دانیم، از تحولات مهم قرن بیستم، یکی گذار به دوران پسامدرن یا همان پست‌مدرنیسم است. پست‌مدرنیسم که عمدتاً بر عرصه‌های گوناگون فرهنگِ انسان غربی معاصر تأثیر گذارده، شامل شالوده‌شکنی و تشکیک به همۀ مفاهیم است، از جمله: مفهومِ “من/خود”، مفهومِ حقیقت، و فراروایت‌ها (متانَرتیو‌ها) یعنی باورهای عمده و حرکت‌آفرین بشر. شماری از متفکران و خادمان نامدار مسیحی غرب در واکنش به این توفان سهمگین که بر همۀ ارزش‌ها و باورها، در همۀ ساحت‌ها و زمینه‌ها می‌تازد، کتاب‌ها و مقالات بسیاری نوشته‌اند و حتی شیوه‌ای نو برای تداوم حیات کلیسا و مؤثر گردانیدن پیام آن در این فضا، در پیش گرفته‌اند که حاصل آن، پدیدایی کلیسایی است موسوم به کلیسای در حال ظهور (Emerging church).

نویسندۀ کتاب در پی ایمان، برایان مک‌لارن، شبان و بنیان‌گذارِ کلیسایِ سیدر ریج در مریلند، و از اندیشه‌ورزان و چهره‌های نامی این جریان نسبتاً نوظهور است. چنین نویسنده‌ای، بالطبع، بیشتر در این فضا است که قلم می‌زند و اشارات و تلمیحات و توضیحات او را باید در این چارچوب مدّ نظر قرار داد. از میان آثار مک‌لارن، کتاب در پی ایمان گرچه در مجموع با نگاهی به فضای پست‌مدرنیسم به نگارش درآمده، اما برای طیف وسیعی از خوانندگان بسیار مفید است. این کتاب را هم حق‌جویان می‌توانند بخوانند، هم مسیحیانی که با مسئلۀ شک روبرو هستند. نیز این کتاب برای کسانی سودمند خواهد بود که علی‌الاصول و بر مبنای به اصطلاح “استدلالات عقلانی و منطقی”، معتقدند که مؤمنین قادر به ارائۀ دلیل و برهانی برای ایمان خود نیستند. به‌علاوه این کتاب برای کسانی مفید است که با وجود ایمان به مسیح و انجیل او، از برخی جنبه‌های حیات کلیسا دل‌زده و سرخورده‌اند. این افراد نیز در خلال صفحات در پی ایمان، بصیرت‌ها و نگرش‌های جدیدی خواهند یافت.

برایان مک‌لارن، فردی بسیار فرهیخته و با مطالعه است و نثر و سبک و شیوۀ نگارش او کاملاً مؤید میزان فرهیختگی و ورود او به مباحثی است که به کَند و کاو در آنها می‌پردازد. کتاب نثر بسیار شیرین و روانی دارد و مفاهیم سنگین فلسفی و الاهیاتی را با چنان شیوایی و شیرینی بیان می‌دارد که خواننده به محض گشودن کتاب، به سحرِ زبان نویسنده گرفتار می‌آید و کتاب را تا به آخر، شاید فقط با چند درنگ، می‌خواند. لااقل این تجربۀ مترجم و دوستانی بود که پیش از سپردن کتاب برای چاپ، زحمت مطالعۀ آن و اظهارنظر را بر خود هموار کردند. البته، برگرداندن نثر فاخر نویسنده به فارسی کار آسانی نبود، اما به هر حال ارزش زحمت چندین ماهۀ مترجم را داشت.

 

برایان مک‌لارن

مترجم: میشل آقامالیان

انتشارات ایلام

شابک ۱-‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏۲۴-‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏۹۰۶۲۵۶-‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏۱-‏‏‏‏‏‏‏‏‏۹۷۸

 

−−−−−−−−−−−−−−−−−−

 

 

 

قیمت: ۸ پوند

(به انضمام هزینه پست و بسته‌بندی)

نحوۀ سفارش

آدرس پست الکترونیکی:

publications@elam.com

(لطفاً آدرس پستی خود را در نامه الکترونیکی ذکر کنید)

سفارش از طریق کتاب‌فروشی آنلاین:

 

در پی ایمان

تلفن اروپا/آسیا: ۹۵۱ ۵۲۰ ۱۴۸۳(۰) ۰۰۴۴

فکس: ۷۰۷ ۴۲۷ ۱۴۸۳(۰) ۰۰۴۴

آدرس پستی:

Elam Publications

 P.O.Box 75, Godalming, Surrey, GU8 6YP, UK