You are here

جنین: یک تکه بافت یا یک انسان؟

زمان تقریبی مطالعه:

۹ دقیقه

 
بلند‌ترین فریاد من در سکوت است،

زیباترین رویاهای من به کابوسی تلخ مبدل خواهد شد؛

و بزرگترین درد من هرگز به‌گوش کسی نخواهد رسید، حتی مادرم!

هرگز هویت خود را نخواهم شناخت

و تنها او که مرا ساخته،

و چنان ساخته که با همۀ ساخته‌های او متفاوت باشد،

مرا می‌شناسد

و می‌داند که قابلیت‌ها و استعدادهای منحصر به‌فردم چیست؛

و دیگر هرگز کسی مرا نخواهد شناخت، حتی مادرم!

با وجودی که احساس دارم

هرگز محبت انسان را احساس نخواهم کرد

و با وجودی که قلب من به‌سرعت برای هستی می‌تپد،

ستارۀ وجود من چه زود خاموش خواهد شد؛

و با وجودی که خود را برای دمیدن هوا آماده می‌کنم،

تنها دم من، دم مرگ خواهد بود؛

و جز مرگ کسی بر لبان من بوسه نخواهد زد، حتی مادرم!

 

روز‌های اول زندگی یک انسان

تخمک چند ساعت پس از رابطۀ جنسی بارور می‌شود و روز اول بارداری از آن زمان آغاز می‌گردد. در روز اول باروری همۀ کروموزوم‌های موجود در یک انسان در جنین وجود دارد و ژن‌های منحصر به‌فرد شخص که تعیین‌کنندۀ شکل و بعضی از خصوصیات شخصیتی انسان است، اطلاعات مربوطه را در خود حمل می‌کنند.

زمانی که مادر تازه متوجه می‌شود که ممکن است باردار باشد (۴ هفته پس از باروری تخمک)، قلب جنین کار می‌کند و خون او گروه خونی خاص خودش را دارد (روز ۲۲)؛ استخوان‌های ستون فقرات او، دستگاه عصبی و جگر و کلیه و روده‌های جنین شروع به شکل گرفتن کرده است (هفتۀ سوم). در آخر هفتۀ چهارم جنین ده هزار برابر روز اول باروری می‌باشد.

اکثر روش‌های سقط جنین، تقریباً ۵۰ روز پس از بارداری قابل اجرا هستند. در این زمان امواج مغزی جنین قابل شناسایی هستند. دهان، لب و انگشتان شروع به شکل گرفتن کرده‌اند (هفتۀ ششم)؛ پلک، انگشتان پا و بینی کاملاً نمایان هستند و جنین در مایع اطراف خود دست و پا می‌زند (هفته هفتم). در هفتۀ هشتم تمام اعضای داخلی در جای خود می‌باشند، اثر انگشت منحصر به‌فرد انسان در جنین شکل گرفته و جنین می‌تواند صدا‌ها را بشنود.

جنین قبل از سه ماهگی سر خود را می‌چرخاند، سکسکه می‌کند و به‌وسیلۀ دمیدن مایع محیط جنینی (Amniotic Fluid) خود را برای دمیدن هوا آماده می‌کند. در این زمان کلیۀ او قادر به ادرار کردن است، جنین می‌تواند دست خود را باز و بسته کند و تمام اعضای داخلی بدن او مشغول به‌کار هستند و دارای ساختار اسکلتی، عصبی و جریان خون می‌‌باشد.

پس به‌نظر شما آیا جنین سه ماهه تکه‌ای بافت است یا یک موجود زنده؟

به‌یاد آوریم که کلام خدا می‌گوید:

«مرا در رحم مادرم نقش بستی. تو را حمد خواهم گفت زیرا که به‌طور مهیب و عجیب ساخته شده‌ام و جان من این را نیکو می‌داند. استخوان‌هایم از تو پنهان نبود وقتی در نهان ساخته می‌شدم و در اسفل زمین نقشبندی می‌گشتم. چشمان تو جنین مرا دیده است و در دفتر تو همۀ اعضای من نوشته شده، در روز‌هایی که ساخته می‌شدند وقتی که یکی از آنها وجود نداشت.» مزمور ۱۳۹:‏۱۳-۱۶

«دست‌هایت مرا جمیعاً و تماماً سرشته است، و مرا آفریده . . . » ایوب ۱۰:‏۸-۹

پاسخ به ۳ سؤال مهم:

۱) آیا بهتر نیست جنینی که در اثر تجاوز جنسی به‌وجود آمده باشد و یا نقص عضو و بیماری داشته باشد سقط شود؟

این سؤال را باید با سؤال دیگری پاسخ داد: آیا ما برای درمان بیمار، او را می‌کشیم؟ هنگامی که مادری با احتمال بیماری یا نقص عضو فرزند خود مواجه است احتیاج به کمک و پشتیبانی خوب و رسیدگی‌های پزشکی دارد نه کشتن ضعیف‌ترین و بیمار‌ترین موجود این قضیه!

همچنین ما به‌عنوان مسیحیان باید یاد بگیریم که ارزش انسان در شکل او و یا عدم بیماری در او نیست و مردم را بر این مبنا قضاوت نکنیم. به‌یاد داشته باشیم که کلام خدا می‌گوید:

«اما خدا آنچه را که دنیا جهالت می‌پندارد برگزید تا حکیمان را خجل سازد؛ و آنچه را که دنیا ضعیف می‌شمارد، انتخاب کرد تا قدرتمندان را شرمنده سازد. خدا آنچه را این دنیا پست و حقیر می‌انگارد، بلکه نیستی‌ها را برگزید تا هستی‌ها را باطل سازد.» اول قرنتیان ۱:‏۲۸-۲۹

«وای بر کسی که با صانع خود چون سفالی با سفال‌های زمین مخاصمه نماید. آیا کوزه به کوزه‌گر بگوید چه چیز ساختی؟ یا مصنوع تو دربارۀ تو بگوید که دست ندارد؟ وای بر کسی که به پدر خود گوید: چه چیز را تولید نمودی و به زن که چه زاییدی.» اشعیا ۴۵:‏۹-۱۰

هنگامی که زنی در اثر تجاوز یا حتی سوء استفادۀ جنسی محارم حامله شده، در حقیقت خود او قربانی یک عمل وحشتناک و دردآور شده است و آنچه را به‌سر این قربانی بی‌گناه آمده نمی‌توان توجیه کرد و از اثر اسفناک آن کاست. اما متأسفانه گاهی قربانی دیگری در این ماجرا فدا می‌شود که کودک است. با وجودی که حاملگی در اثر تجاوز به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما امکان‌پذیر هست. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که هنگامی که این زنان تشویق شده‌اند که جنین خود را سقط کنند اکثراً خود را قربانی دومین حرکت خشونت‌بار و تجاوز بدنی دیده‌اند. حتی بسیاری از آنها خود را به‌خاطر قربانی کردن و کشتار فرزند خود مجرم می‌دانند و بر این باورند که فرزند آنها بهای جنایت متجاوز را با زندگی خود پرداخت کرده است. و تحمل چنین دردی برای هیچ مادری آسان نیست.

برعکس، مادرانی که در این موقعیت مورد حمایت قرار گرفتند و نوزاد خود را به‌دنیا آوردند، چه آنانی که بعداً نگهداری نوزاد را به دیگران سپردند و چه آنها که خود فرزند خود را بزرگ کردند، معتقد بودند که یک اتفاق شوم و اسفناک را به یک واقعۀ حیات‌بخش مبدل کرده‌اند.

مهم‌ترین نکته در این موارد حمایت و کمک به مادر و فرزند اوست.

به‌یاد داشته باشیم که کلام خدا می‌گوید:

«پدران به‌عوض پسران کشته نشوند و نه پسران به‌عوض پدران. هر کس برای گناه خود کشته شود.» تثنیه ۲۴:‏۱۶

۲) جنین در بدن مادر است؛ آیا مادر حق ندارد تصمیم بگیرد که با بدنش چه بکند؟

همانطور که در بالا اشاره شد، جنین موجودی است متمایز از مادر و خصوصیات، گروه خونی و شکل و شخصیت منحصر به‌فرد خودش را دارد و آفرینندۀ مادر و جنین خداست!

«آیا آن کس که مرا در رحم آفرید او را نیز نیافرید؟ و آیا کسِ واحد، ما را در رحم نسرشت؟» ایوب ۳۱:‏۱۵

هر مادری برای "زندگی" خود و فرزند خود با تصمیمات مهم و بزرگی روبروست، ولی خوشبختانه خدا تصمیم در مورد "مرگِ" فرزندان را به ما نسپرده است! مادرانی که با بارداری‌های ناخواسته و مشکل مواجه هستند، احتیاج به توجه و پشتیبانی عاطفی و کمک دارند نه کشتن فرزندشان! کسانی که قصد سقط جنین دارند لازم است در مورد زندگی جنین و روش‌های هولناک کشتن او اطلاعات کامل و صحیح کسب کنند.

به‌یاد داشته باشیم که کلام خدا می‌گوید:

«آیا نمی‌دانید که بدن شما معبد روح‌القدس است که در شماست و آن را از خدا یافته‌اید، و دیگر از آن ِخود نیستید؟ به بهای گران خریده شده‌اید، پس خدا را در بدن خود تجلیل کنید.» اول قرنتیان ۶:‏۱۹-۲۰

اگر بدن و وجود ما به‌عنوان کلیسا و همچنین فرد متعلق به‌خداست آیا او نباید مالک حیاتی که در بدن ما نهاده است باشد؟

«اینک همۀ جان‌ها از آن منند. . .» حزقیال ۱۸:‏۴

«امروز آسمان و زمین را بر شما شاهد می‌آورم که حیات و موت و برکت و لعنت را پیش روی تو گذاشتم؛ پس حیات را برگزین تا تو با ذریتت زنده بمانی.» تثنیه ۳۰:‏۱۹

۳) اگر سقط جنین به‌صورت قانونی انجام نگیرد آیا زنان بسیاری در اثر سقط جنین‌های غیربهداشتی از بین نخواهند رفت؟

دلیل اینکه مرگ و میر ناشی از سقط جنین در سال‌های اخیر در دنیا کاهش یافته است قانونی شدن عمل سقط جنین در کشور‌های پیش‌رفته نیست. دلیل اصلی وجود آنتی بیوتیک‌های مختلف است که از مرگ زنان چه در سقط جنین قانونی و چه در سقط جنین غیر قانونی جلو‌گیری کرده است. در حقیقت روش ‌سقط جنین و شکنجۀ آن برای این موجود حساس و ضعیف، از اواسط قرن گذشتۀ میلادی تا به‌حال تغییر چندانی نکرده است و در آن زمان هم تعداد کمی از زنان در اثر سقط جنین‌های غیر قانونی از بین می‌رفتند. تنها مزیت قانونی کردن سقط جنین این بوده که به‌قول معروف کلاه شرعی بر آن گذاشته‌اند، وگرنه قانونی کردن یک عمل اشتباه از نادرستی آن نمی‌کاهد و آن را به کاری درست تبدیل نمی‌کند. به‌یاد داشته باشیم که کلام خدا می‌گوید:

«خداوند می‌میراند و زنده می‌کند؛ به قبر فرو می‌آورد و برمی‌خیزاند.» خروج ۲:‏۴

نتیجه‌گیری:

در این مقاله سعی شده است که با ارائۀ واقعیات پزشکی نشان دهیم که جنین از زمان باروری تخمک یک انسان منحصر به‌فرد است. رشد او در همان سه ماه اول بارداری حاکی از آن است که او نه تنها یک موجود زنده است، بلکه درد را نیز به‌خوبی حس می‌کند و حتی مغز او مثل یک انسان بالغ خواب می‌بیند (REM Sleep stage).

همچنین با مطالعۀ کلام خدا درمی‌یابیم که خدا برای حیات جنین فوق‌العاده ارزش قائل است؛ حیات انسان در دست اوست و معیار او برای ادامۀ حیات انسان صرفاً داشتن تنی سالم و فاقد نقص عضو نیست. ارزش‌های خداوند با ارزش‌های انسان متفاوت است.

در مقالۀ حاضر هر چند با جواب دادن به بعضی از سؤالات مهم سعی شده برخی از ابهامات را روشن کرد، اما این را نیز باید یادآور شد که هدف این مقاله محکوم کردن نیست و برعکس ما به‌عنوان یک جامعۀ مسیحی باید بیاموزیم که مادرانی را که دچار بارداری‌‌های ناخواسته و مشکل هستند حمایت و پشتیبانی کنیم و با وجود همۀ اشکالاتی که ممکن است بر سر راه آنها باشد همان ارزشی را برای حیات قائل باشیم که خداوندمان فرموده است. باید به‌جای قضاوت کردن و یافتن دلیل در این مشکلات سعی کنیم از مادرانی که در این مشکلات هستند حمایت کنیم تا بتوانند تصمیمی درست و مبتنی بر ارادۀ خدا اتخاذ کنند.

در پایان باید به‌یاد داشت که برای همۀ کسانی که خود را در این زمینه قاصر و ملزم می‌بینند راه بخشش و عفو خداوند باز است. خداوند نمی‌خواهد هیچ‌کس زندگی خود را در زیر بار حس تقصیر و گناه بسر برد؛ از این ‌جهت بخشش الهی را در عیسی و از طریق صلیب او فراهم نموده است. کلام خداوند می‌گوید: «در او، ما به‌واسطۀ خون وی بازخرید شده‌ایم، که این همان آمرزش گناهان است، که آن را به اندازۀ غنای فیض خود، همراه با حکمت و فهم کامل به فراوانی به ما بخشیده است» (افسسیان ۱:‏۷-۸). و باز در اول یوحنا ۱:‏۹ می‌خوانیم: «اگر به گناهان خود اعتراف کنیم او که امین و عادل است گناهان ما را می‌آمرزد و از هر ناراستی پاکمان می‌سازد.»

منابع استفاده شده:

Bergel, Gary "when you were formed in secret" 1998 Flanagan,

Geraldine Beginning Life. The Marvelous Journey from Conception to Birth. 1996
Hopson, Janet L. Fetal Psychology 1998