You are here

گفتگویی در مورد بی‌بندوباری‌های جنسی

Estimate time of reading:

۴ دقیقه

 

 

در مورد اعتیاد به مسائل جنسی با آقای افشین لطیف‌زاده گفتگویی داشتیم که در این قسمت از نظرتان خواهد گذشت.

 

۱) چه عواملی باعث می‌شود که اشخاص درگیر اعتیادِجنسی شوند؟

باید بین احساس جنسی که یک مقوله مثبت است و شهوت‌محوری یا شهوت‌پرستی که منفی است مرزی قائل شد. همۀ ما انسان‌ها به علت عوامل فیزیولژیکی و هورمونی احساس جنسی در ما وجود دارد امّا اگر این احساس تبدیل به یک مقولۀ غیرقابل مهار شود آن موقع است که شخص خود را درگیر مشکلات جنسی کرده است.

در رابطه با علل این مشکل مثل سایر مشکلات دیگر می‌شود به دو ریشۀ عمده اشاره کرد.

اول خانواده یا فضایی که فرد در آن بزرگ شده است و دوم فضای محیطی یا اکتسابی است.

اگر فرد در یک خانواده‌ایی بزرگ شود که هیچ وقت از جانب پدر یا مادرش محبت نشده است مثلاً پسری که مادرش هیچ وقت به او محبت نکرده است و یا دختری که پدرش هرگز او را در آغوش نگرفته است این افراد بیشتر در این خطر هستند چون می‌خواهند این نیازِ ارضاء نشده دوران کودکی‌شان را با انجام دادن یک سری از کارها ارضاء کنند.و یا اگر فردی در یک خانواده‌ایی بزرگ شود که اعتماد به نفس خیلی پایینی دارد و عزت نفس‌اش همیشه سرکوب شده است او سعی می‌کند با دست زدن به یک سری اعمال مثلاً خود‌ارضایی و یا روابط جنسی خارج از ازدواج آن کمبودها را جبران کند. بعضی افراد هم فکر می‌کنند که با انجام این کارها فشار زندگی را می‌توانند تحمل کنند که این دروغ بزرگی‌است. مورد دیگری که خیلی مهمِ عوامل محیطی است یعنی آموزش‌هایی که فرد می‌بیند و متأسفانه بسیاری آموزش‌های غلط وجود دارد که از طریق‌های مختلف به افراد می‌رسد.

 

۲) چطور می‌توانیم به این افراد کمک کنیم؟

ما در یک فضایی رشد کرده‌ایم که همیشه نسبت به این مسائل ساکت شدیم، طرز فکر ما اینطور است که مسائل‌جنسی یا آنقدر آلوده بودند که نباید راجبِ آن حرف زد و یا آنقدر جنبۀ مقدس داشتند که باز هم نباید راجبِ آن حرف زد. در هر صورت در نهایت کسی راجب آن‌ها صحبت نکرده است، یکی از کارهایی که می‌توانیم برای این اشخاص انجام بدهیم این است که با آن‌ها حرف بزنیم این را به اصطلاح مرحله فشار‌شکنی می‌گویند. عقده‌های نهفتۀ شخص از این طریق خالی می‌شود ولی باید ما قبلاً یک محیطی را برای شخص بوجود بیاوریم که او احساس آرامش و امنیت داشته باشد و با راحتی بتواند درد و دل کند و هر چیز را که در درونش است بازگو کند. باید بدانیم که نباید او را محکوم کرد چون اگر او را محکوم کنیم بدتر می‌شود. و باید یاد بگیریم که شنونده خیلی خوبی باشیم چون این راه بهترین راهی است که می‌توانیم به شخص کمک کنیم.

باید با حساسیت گوش دهیم. دو نوع شنیدن وجود دارد یک نوع این است که ما گوش می‌دهیم که فقط کنجکاوی خودمان رفع شود که این روش درستی نیست و یک نوع این است که می‌خواهیم دنیای شخص را بشناسیم. تا بدانیم که چه ارزش‌هایی در زندگی او حاکم است تا بتوانیم به او کمک کنیم. وقتی که علت را فهمیدیم آن موقع است که باید بخششِ خدا را به این شخص منعکس کنیم. و اگر این شخص خیلی در این مسئله بیمارگونه باشد حتماً باید با یک مشاور حرفه‌ایی صحبت کرد.

 

۳) دیدگاه کتاب‌مقدس در این مورد چیست و خود شخص چه مسئولیتی دارد؟

یک دستور عمل خیلی واضحی که در کتاب‌مقدس در مورد مسائل‌جنسی وجود دارد فرار است. باید از این گرایش‌ها فرار کرد در واقع هر چیزی که توجه ما را به خودش جلب می‌کند بر ما پیروز است بعضی وقت‌ها نمی‌توانیم با آن مقاومت کنیم در نتیجه باید فرار کنیم. به عنوان مثال وقتی یک نفر در حال تلویزیون تماشا کردن است و چیزهای خوبی را نشان نمی‌دهد آن زمان وقتِ دعا کردن نیست باید کانال را عوض کرد. یعنی در واقع باید فرار کرد. خداوند اینطور اشخاص را می‌پذیرد و می‌بخشد.ما گناهان کبیره و صغیره نداریم. غلاطیان باب ۵ تمامی گناهان را پیش هم آورده است به عنوان مثال خشم را در کنار گناهانِ‌جنسی آورده است. پس نباید فکر کنیم که اینطور اشخاص که درگیر اعتیاد‌جنسی هستند گناهکارتر از اشخاص دیگر هستند. در قسمت دیگر کتاب‌مقدس انجیل یوحنا باب ۸ اشاره می‌کند به زنی که در حین عمل زنا گرفته شده بود و مردم می‌خواستند که او را سنگسار کنند ولی عیسی‌مسیح او را بخشید و در نهایت هم این پیغام بسیار امید‌بخش را داد که من نیز تو را محکوم نمی‌کنم ولی در عین حال این را هم می‌گوید که برو و دیگر گناه نکن.