You are here

کوتاه و خواندنی ۲

Estimate time of reading:

۱۲ دقیقه

 
 

●  زندگی به تناسب شهامت آدمی گسترش یا فروکش می‌یابد.

آنین نین

●  برای کشتی‌ای که عازم هیچ بندری نیست، باد موافق معنا ندارد.

میشل دومنتی

 

●  موانع چیزهای وحشتناکی هستند که هرگاه شما چشم‌هایتان را از هدف دور نگاه می‌‌دارید، آن‌ها را می‌بینید.

هامیلتون مابی

●  اگر خواهان تماشای ستاره‌ها هستی، تاریکی شرط ضروری دیدن آن‌هاست.

آنی ویلارد

 

● بشر تا زمانی‌ که‌ زندگی‌ را به‌عنوان‌ چیزی‌ مقدس‌ باور نداشته باشد و به همنوعان‌ خود به‌ چشم‌ برادر نگاه نکند، زندگی‌ دیگران‌ را تباه‌ خواهد کرد.

لئون‌ تولستوی‌

 

● آنانی که طریق خدا را می‌شناسند، در تاریکی نیز آن را می‌یابند.

مک لارن

 

● خدا هرگز وعدۀ آسمان همیشه آبی، مراتع همیشه سبز، و قلب همیشه رها از آلام را نداده است. بلکه او وعدۀ عشق و محبت نامیرا و حضور وفادارانه و همدلانۀ خود را داده است.

ناشناس

 

● غنی شدن روابط نتیجه مجازات ظالمان نیست، بلکه ثمره بخشندگی و رحمت از جانب مظلومان است.

(ماکس لوکادو)

 

● برای برخی زندگی همچون کمدی است که کشوهای مجزایی دارد. هر یک از این کشوها معرف بخش خاصی از زندگی است مثل کار، ارتباطات اجتماعی، تفریحات و کلیسا. هریک از این عرصه‌ها بیانگر ارتباطات و ارزش‌های متفاوتی است. به بیان دیگر در شرایط  گوناگون، ارزش‌های متفاوتی متجلی می‌شوند. اما خداوند به ما مثل این کشوهای منقطع نمی‌نگرد، چشمان او تمامیت وجود ما را در می‌یابد. خداوند به انسجام شخصیتی ما نظر دارد، آنچه که در واقع هستیم. او در پی آن است که تمامی اجزاء این وجود از هم گسسته را بار دیگر به‌گونه‌ای با معنا به یکدیگر وصل کند تا کلّیتی واحد شکل گیرد.

 

 

● تاریخ قوم اسرائیل با شروع رنج جانکاه آن‌ها در مصر عجین است. کورسوی امید برای آنان زمانی قوت گرفت که رنج‌شان را نزد خدایشان فریاد کردند. فریادی که امید را در قلب آن‌ها زنده نگه می‌داشت.

 

W. Bruggemass

 

● اگر خدا را در نهایت ناظر، حاکم و مالک زندگی خود ندانیم‌، تمامی تلاش‌های ما برای توجیه دردها، شکست‌ها، مصائب و رنج‌هایمان به مثابه اعتراف ما به حاکمیت انسان بر زندگیمان خواهد بود.

ناشناس‌

 

● زیباتر و پسندیده‌تر آن است که ثروتمند زندگی کنیم نه اینکه ثروتمند بمیریم‌.

دکتر جانسن‌

 

● پیرامون خدا را غم و تراژدی فراگرفته است‌، ولی اعماق وجود خدا را شادی‌، زیبایی‌، قیام و حیات تشکیل می‌دهند. قیام به صلیب پاسخ می‌دهد، زندگی پاسخگوی مرگ است‌.

هویت شوکل‌

 

● همه چیز برای او که ایمان دارد ممکن است‌، چقدر بیشتر این امکان برای او که امید دارد وجود دارد و هنوز چقدر بیشتر برای او که محبت می‌کند. برای او که مطابق امید، ایمان و محبت عمل می‌کند، گویی همه چیز تحقق یافته است‌.

برادرلارنس‌

 

● اگر رَحِم‌، نوزاد را در خود نگاه دارد و مانع از تولد وی شود، مادر و فرزند خواهند مرد. خداوندا، باشد که دهان من‌، ایمان مرا در خود نگاه ندارد، زیرا در این صورت یکی نابود می‌گردد و دیگری له می‌شود، هر دوی آنها از بین می‌روند. یکی به‌خاطر دیگری‌...

 

● ماهیها در دریا هم بارور و هم زائیده می‌شوند. اگر به عمق فرو روند از دام ماهیگیران می‌گریزند. بگذار نیایش و عبادت‌، خود را در سکوتی درخشان در درون ذهن بازیابد تا به بیراهه نرود.

مار اپرم (شاعر و الهیدان سریانی قرن چهارم‌)

 

● حقیقت و محبت بالهایی هستند که نمی‌توانند جدا باشند. زیرا نه حقیقت می‌تواند بدون محبت پرواز کند و نه محبت می‌تواند بدون حقیقت به‌راحتی اوج گیرد. یوغ آنها مودت آنهاست‌.

مار اپرم‌

 

●«من نور جهان هستم‌» این سخن بنیانگذار مسیحیت است‌. آه، چه سخن پرشکوهی‌! و این کلام امروزه هنگامی که انسان از ظلمت گسترده‌ای که بر جهان حاکم است آگاه می‌شود، چقدر پرشکوه‌تر به‌نظر می‌رسد! و او به ما گفت‌: «بگذارید نور شما بر مردم بتابد» ... اگر کسی از من بپرسد از ایام کوتاهی که از عمر من باقی مانده است‌، بیش از هر چیز دیگری دوست دارم چه کاری انجام دهم‌، پاسخ من این خواهد بود: "من دوست دارم نور من بر دیگران بتابد، حتی اگر این نور بسیار کوچک باشد، و همانند کبریتی یک لحظه در ظلمت بدرخشد و آنگاه خاموش شود ..."

مالکوم موگریدج‌

 

● توبه کردن همیشه اقدامی دشوار است و هر چقدر آن را به تأخیر می‌اندازید دشوارتر می‌شود.

ساموئیل جانسن‌

 

● انسان با گناه خویش می‌تواند وجودش را زائل سازد یعنی آنچه را که بر روی زمین بیش از هر چیز دیگری شبیه خدا است‌.

آ.تاوزر

 

● بسیاری از اشخاص‌، متقاعد شدن (الزام‌) به گناه شخصی را با احساساتی چون احساس حقارت‌، فقدان اطمینان به نفس و غیره اشتباه می‌گیرند. درحالی که هرکس که امکان مشاهده زندگی اشخاص را از نزدیک داشته باشد، می‌تواند ببیند که این قبیل احساسات با متقاعد شدن (الزام‌) به گناه تفاوت دارد. احساس گناه مبهم و آشفته‌، شخصیت فرد را نابود می‌سازد، درحالی که متقاعد شدن به گناه به شخصیت فرد حیات می‌بخشد. اولی به انسان و دیدگاه دیگران تکیه دارد درحالی که دومی تنها بر دیدگاه خدا متکی است‌.

پل تورنیه‌

 

● هنگامی که جوان بودم‌، فکر می‌کردم برخی اصول از این جهت که در کتاب‌مقدس نوشته شده‌اند، حقیقت دارند. با گذشت سالیان متمادی‌، پس از مطالعات گستردۀ اجتماعی‌، نگرشم در این مورد تغییر یافت و به این نتیجه رسیدم که برخی اصول از این جهت در کتاب‌مقدس وجود دارند، چون حقیقت دارند. این اصول برای همه انسانها صرف‌نظر از اینکه آنان کتاب‌مقدس را قبول داشته باشند یا نه‌، حقیقت داشته و مفیدند.

تام مینری‌

 

● شیطان بهتر از همه ما با حقایق الهی آشنایی دارد، اما کماکان شیطان باقی مانده است‌!

آ. تاوزر

 

● تعالیم مذهبی‌، هرچقدر هم صحیح باشند، به‌خودی خود کافی نیستند. این تعالیم با خود روشنایی به‌ارمغان می‌آورند، اما نمی‌توانند بینایی ببخشند. این فرضیه که نور و بینایی دو چیز یکسان هستند، برای میلیونها نفر نتیجه ناگواری داشته است‌. فریسیها به‌مدت سه سال مستقیماً به نور جهان می‌نگریستند، اما حتی بارقه‌ای از نور نیز به درون آنان راه نیافت‌. نور به‌تنهایی کافی نیست‌. برای داشتنِ ایمانی نجات‌بخش‌، عملکرد روح‌القدس برای باز شدن چشم درون ضرورت دارد. انجیل نور است‌، اما تنها روح‌القدس می‌تواند به انسان بینایی بخشد.

آ. تاوزر

 

● خداوند صیادی است که در اعماق ماهیگیری می‌کند. اگر تو می‌خواهی به قلاب او بیفتی و طعمه او گردی باید تو نیز خود را پست کرده و به اعماق بروی‌.

(سام جونز)

 

● خداوند هرگز بذر حیات خود را برزمین روح ناشکسته نمی‌کارد. او تنها بر زمینی بذر خود را می‌پاشد که الزام روحش شکستگی را بهمراه آورد. جایی که خاک قلب انسان با اشک‌های توبه و شادی آبیاری شده است‌.

(آلن ردپات‌)

 

● خداوندا می‌دانیم که بالاتر از ایمان آوردن به تو ایماندار ماندن به توست‌. پس به ما کمک کن تا از غرور ایماندار بودن رها شده تواضع و فروتنی ایماندار ماندن را بیابیم‌!

(ناشناس‌)

 

● ای خداوند مرا گرفتار ساز،

که آنگاه من آزادم‌.

مرا مجبور ساز تا شمشیرم را تسلیم کنم‌،

و آنگاه من فاتح خواهم گشت‌.

من در وحشتهای زندگی به نومیدی می‌گرایم‌،

هنگامی که تنها و به اتکای خودم برپا می‌ایستم‌

مرا در بازوهای خود زندانی ساز،

و آنگاه دستهای من نیرومند خواهند گشت‌.

(جورج متسن‌)

 

● آگاه است آنکه تعلقات فانی خود را می‌دهد تا آنچه را جاودانی است به‌دست آورد.

جیم الیوت

 

● با خدا مشارکتی وجود دارد که در آن انسان هیچ نمی‌طلبد و همه چیز می‌طلبد. آنکه پدر را بیش از هر آنچه که او می‌دهد می‌طلبد، پاسخ خود را خواهد یافت چرا که بیهوده نمی‌طلبد.

جرج مک‌دونالد

 

● آنچه مد نظر خدا است نه پیشرفت‌های روزمرۀ من، بلکه رشد و نمو شخصیت خداگونه در من است. من به دستاوردها می‌اندیشم، اما او خود را متعهد روندی ساخته که به ‌تقدیس من می‌انجامد.

پل دیوید تریپ

 

● ضعف روزه، اگر چه جانکاه، اما موجد ثمرۀ نیک و اجرای ارادۀ خدا است. روزه‌داری تهدید یا تلاشی جادویی برای اعمال ارادۀ خدا نیست. ما در چنین وضعی، با اعتماد، تنها به پدر آسمانی‌مان چشم می‌دوزیم و در خلال روزه‌داری‌مان در قلب خود نجوا می‌کنیم که "ای پدر بدون تو می‌میرم! به کمکم بشتاب!"

ژوزف ویمِر

 

● از کورۀ رنج‌ها و مصائب است که طلای ناب حق‌پرستی و پارسایی بیرون می‌آید.

مادام گویان

 

● اما عرفان چیست؟ عرفان تلاشی برای تقرب به خدا با توسل به آیین‌ها و مراسم خاص نیست. در واقع عرفان همان سفر درون است. عرفان معرف آن است که پادشاهی آسمان درون ماست، آسمانی که در قلمرو زمان و مکان نمی‌گنجد.

فلورانس نایتینگل

 

● ریاضت‌باوری تلاش بی‌حاصل شخصی پرشور و حال است که از توان خود مسرور است. ریاضت‌باوری را می‌توان به خود‌شیفتگی بچه‌گانۀ کودکی تشبیه کرد که با خودخواهی و بطالت خویش سرگرم است. ریاضت‌باوران به عبث می‌پندارند که به مدد آزار خویش می‌توانند بر پوچی و خودمحوری خود فائق آیند.

فلورانس نایتینگل

 

● خداوندا، به من آرامش عطا کن تا چیزهایی را که نمی‌توانم تغییر دهم‌، بپذیرم‌؛ جرأت عطا کن تا چیزهایی را که در توانم هست‌، تغییر دهم‌؛ و حکمت عطا کن تا تفاوت تغییرپذیر و تغییرناپذیر را تشخیص دهم‌!

راینهولد نیبور

 

● هیچ انسانی‌، در هر روز از زندگی‌اش‌، زیر بار فشارها و سختیهای آن روز از پا در نمی‌آید؛ زمانی از پا در می‌آید که بار سختیهای فردایی را که هنوز نیامده‌، بر بارهای امروزش بیفزاید!

جروم مک‌دونالد

 

● سنگینی باری که خدا بر دوشمان می‌گذارد، آنقدر نیست که کمرمان را خرد کند؛ آنقدر است که ما را برای دعا به زانو در آورد!

ناشناس‌

 

● انسانها به دو گونه‌اند:‌ آنهایی که فهمیده‌اند خدا دوستشان دارد؛ و آنها که ناامیدانه به‌دنبال دوستداری هستند!

سورن کرکگور

 

 

● اینطور فکر کن که بار دومی است که بدنیا آمده‌ای و داری همان خطاهایی را مرتکب می‌شوی که در زندگی قبلی مرتکب شده بودی‌

ویکتور فرانکل‌

 

● او که می‌خواهد خود را با شادی پیوند دهد، زندگی گذرا را به تباهی می‌کشاند. اما او که شادی گذرا را می‌بوسد، در طلوع ابدی خورشید زندگی می‌کند.

ویلیام بلیک‌

 

● تنها غذای واقعی روح حقیقت است‌. روح ما همچون دانه‌ای که بر صخره‌ای می‌افتد و بدنبال شکافی است تا در آن رشد کند، در جستجوی حقیقت است‌.

ویلیام بلیک‌

 

● اسکندر، ژولیوس‌ سزار، شارلمانی‌ و من‌ امپراطوری‌هایی‌ را بنا نهادیم‌. اما ثمره‌ نبوغ‌ ما بر چه‌ چیزی‌ استوار بود؟ بر قدرت‌! عیسی‌ امپراطوری‌ خود را فقط‌ بر بنیان‌ محبت‌ بنا نمود و تا به‌ امروز میلیون‌ها نفر جان‌ خود را به‌خاطر او فدا ساخته‌اند.

ناپلئون‌

 

● نه‌ اتفاقات‌ بلکه‌ واکنش‌ ما در برابر آنهاست‌ که‌ به‌ زندگی‌ ما شکل‌ می‌دهد.

نورمن‌ وینسنت‌ پیل‌

 

● محبت‌ کردن‌ خدا به‌ معنای‌ آن‌ است‌ که‌ ما حاضر باشیم‌ احکام‌ او را به‌ هر قیمتی‌ بجا آوریم‌.

چارلز کولسون‌

 

● ما هیچ وقت‌ فریب‌ نمی‌خوریم‌، در واقع‌ ما خودمان‌ را فریب‌ می‌دهیم‌.

گوته‌

 

● تا می‌توانیم‌ نیکی‌ کنیم‌. آزادی‌ را از هر چیز گرامی‌تر بداریم‌ و به‌خاطر اورنگ‌ پادشاهی‌، هرگز به‌ حقیقت‌ خیانت‌ نکنیم‌.

بتهوون‌

 

● من دانۀ گندم خدا هستم. باشد که زیر دندان‌های حیوانات وحشی آسیاب شوم تا اینکه به نان سفید مرغوبی تبدیل شوم که متعلق به مسیح است.

ایگناتیوس اسکندریه

 

● خدا موجوداتی متحد‌الشکل خلق نمی‌کند. هر انسانی موجودی متفاوت است و نمایانگر قوۀ خلاقیت خدا می‌باشد. اگر ما می‌خواهیم همسایگان خود را چون خودمان محبت کنیم، باید آنها را همانگونه که هستند بپذیریم.

هنری فهرن

 

● ما مسیحیان شبیه گروهی غاز هستیم که هر یکشنبه به جلسات کلیسایی می‌آیند و در آنجا با شور و شوق در مورد پرواز سخن می‌گویند و سپس مجدداً با پای پیاده به منزل باز می‌گردند.

تیم هنسل

 

● در دنیای پیرامون ما اشخاص بسیاری وجود دارند که هرگز کتاب‌مقدس را مطالعه نکرده‌اند؛ اما آنان وجود ما را مطالعه کرده‌اند. آیا آنان قادر به دیدن خدا در زندگی ما هستند؟ آیا آنان می‌توانند در مورد ما به دیگران بگویند‌‌: "این شخص مرا به یاد مسیح می‌اندازد"؟ آیا اجازه می‌دهیم نور ما به‌گونه‌ای بر دیگران بتابد که آنان نه ما بلکه پدر و نجات‌دهندۀ ما را در درون‌مان ببینند؟ و نه ما بلکه پدر آسمانی‌مان را حمد گویند؟

گریفیت توماس‌

 

● خدا در حال انجام کاری چنان بزرگ و پرشکوه است که ذهن ما قادر به درک آن نیست‌. آنچه را که ما در مورد کارهایی که خدا انجام می‌دهد می‌بینیم‌، در مقایسه با آن کارهای او که قادر به دیدنشان نیستیم‌، بخش بسیار کوچکی را تشکیل می‌دهد.

بن پترسون‌

 

● پیمودن راه طولانی و سخت‌، همیشه با قدم اول شروع می‌شود؛ بلندترین و عظیم‌ترین ساختمان‌ها از سطح زمین آغاز می‌شود.

ضرب‌المثل چینی‌

 

● عشق تنها شیوه‌ای است که با آن می‌توان به اعماق وجود انسانی دیگر دست یافت‌. هیچ کس توان آن را ندارد که جز از راه عشق به جوهر وجود انسانی دیگر آگاهی کامل یابد. جنبۀ روحانی عشق است که ما را یاری می‌دهد تا صفات اصلی و ویژگی‌های واقعی محبوب را ببینیم‌.

ویکتور فرانکل‌

 

● رنج موقتی به‌خاطر دست‌یافتن به شادی ابدی ضروری می‌باشد. کسی که به‌خاطر عشق به خدا رنج را می‌پذیرد، خود را برای زندگی ابدی آماده می‌سازد و می‌داند که هیچ کس نمی‌تواند آن را از او بگیرد.

ویکتور فرانکل

 

● درک واقعه تولد مسیح نیاز به ایمان دارد چون تولد او یک راز است‌. عقل ما نمی‌تواند درک کند که چگونه ممکن است خدا تا این حد ما را محبت کند. به شبانان یک نشانه داده شد. آنان او را در گهواره یافتند. عیسای نوزاد در گهواره جای گرفته بود... نشانه فقیر شدن خدا و فروتنی عمیق او. چنین واقعه‌ای عقل را متحیر می‌سازد. این امر به ما می‌آموزد که برای پذیرش پیام مسیح‌، منجی الهی‌، عقل را باید کنار گذاشت‌. تنها فروتنی‌ای که با توکل و حمد و تسبیح در آمیخته باشد قادر است فروتنی نجات‌بخش خدا را درک کند و بپذیرد.

پاپ ژان پل دوم‌

 

● پرستش خویشتن حقیقتاً مشکل بزرگی است‌. اگر کمی بیندیشید در خواهید یافت که در اکثر موارد غم و ناراحتی شما به‌خاطر این است که دیگران مطالبی را بر ضد شما گفته‌اند یا با دیده تحقیر به شما نگریسته‌اند. تا زمانی که خود را در مقام خدایی کوچک قرار داده‌اید که نسبت به آن وفادارید، همواره اشخاصی وجود خواهند داشت که از کوچک شمردن بت شما شادمان شوند. با این اوصاف چگونه می‌توانید امیدوار باشید که از آرامش درون برخوردارید؟ تلاش شدید خویشتن شما برای دفاع از خود در برابر تحقیر و استخفاف و مبارزه با نگرش منفی دوستان و دشمنان باعث می‌شود تا هرگز روی آرامش و راحتی را نبینید.

ای‌.دبلیو.تاوزر

 

● دعا نباید برای ما تبدیل به راه فراری برای انجام ندادن وظایفی شود که ما باید خودمان آنها را انجام دهیم‌.

اسوالد چمبرز

 

● مسأله اصلی در دعا این نیست که برای خواسته‌هایمان از خدا جواب بگیریم بلکه هدف دعا این است که به‌شکل کامل با خدا یکی شویم‌.

اسوالد چمبرز

 

● چه شکاف عظیمی بین شناختن خدا و محبت نسبت به او وجود دارد.

پاسکال‌