You are here

پای سخن دوست/۴۳

زمان تقریبی مطالعه:

۵ دقیقه

س: آیا لعن و نفرین در زندگی فرد مسیحی مؤثر واقع می‌شود؟

ج: انکار این واقعیت که شیطان و نیروهای شیطانی براستی مسیحیان را مورد حمله قرار می‌دهند کار عاقلانه‌ای نیست، بنابراین جواب این سؤال به این بستگی دارد که منظورتان از مؤثر بودن چیست. اگر منظور، موفقیت نهایی چنین نیروهایی است، جواب قطعاً منفی است. کتاب‌مقدس چنین تعلیم می‌دهد که مسیحیان در جای‌های آسمانی با عیسی مسیح که بر تمام نیروها و قدرت‌ها احاطه دارد سلطنت می‌کنند. به‌علاوه، کتاب‌مقدس به ما می‌گوید که هیچ چیز نمی‌تواند مسیحیان را از محبت خدا جدا کند. بااینحال این به آن معنا نیست که مسیحیان هیچگاه با حملات شریر مواجه نمی‌شوند و فشار حملات روحانی به هیچ وجه متوجۀ آن‌ها نیست. به همین جهت بسیار مهم است که مسیحیان هر روزه خود را به سلاح‌های روحانی که در افسسیان ۶:‏۱۰-۲۰ ذکر شده است، مجهز سازند.

 

س: آیا مانعی دارد اگر دخترها و پسرهای جوان و ازدواج نکرده با هم (chat) چت کنند؟

ج: کتاب‌مقدس می‌گوید از هر چیزی که ظاهرِ شرارت دارد، بپرهیزید. بنابراین اگر گفتگو با جنس مخالف در چارچوب فرهنگی خاص قابل قبول نیست، قطعاً کار اشتباهی است. در فرهنگ‌های آزادتر نیز مسلماً کار درستی نیست که مردی طوری با دختری طرح دوستی بریزد که در دل او امید به روابط عاشقانه ایجاد شود، در حالی که در واقع قصد ازدواج با آن دختر را ندارد. هیچ فرد مسیحی نباید رابطۀ عاشقانه‌ای را با کسی آغاز کند مگر آنکه قصد ازدواج با او داشته باشد. در غیر این‌صورت، علاوه بر جریحه‌دار کردن احساسات طرف مقابل، هم وقت خود را تلف کرده‌ است، هم وقت و نیروی طرف مقابل را، و هم وقت خدا را.

 

س: قبل از اینکه به عیسی مسیح ایمان بیاورم، با مردی غیرمسیحی نامزد کردم که هنوز هم به مسیح ایمان ندارد. به‌نظر شما اکنون چه کار باید بکنم؟

ج: دیدگاه کتاب‌مقدس در این زمینه کاملاً روشن است: مسیحیان نمی‌توانند با غیرمسیحیان ازدواج کنند. در عمل نیز چنین وصلتی واقع‌بینانه نیست، زیرا یک مسیحی واقعی مشتاق است خداوند را خشنود سازد و بیشتر همشکل مسیح گردد، و حال آنکه یک نفر غیرمسیحی به هیچ وجه چنین علاقه‌ای ندارد. بنابراین دیر یا زود بین زن و شوهر اختلاف و درگیری پیش خواهد آمد. بنابراین پاسخ این است که نمی‌توانید با این شخص ازدواج کنید. اما این بدین معنا نیست که باید بی‌درنگ نامزدی‌تان را با او به هم بزنید. چه بسا نامزدتان براستی همان مرد ایده‌آل شما باشد. اگر احساس می‌کنید او مرد دلخواه شماست، بهترین کار این است که با مهربانی و ملایمت وضعیت خود را به او توضیح دهید (اینکه نمی‌توانید با او ازدواج کنید مگر آنکه تصمیم بگیرد از عیسی مسیح پیروی کند). همچنین خوب است پیام انجیل را با او در میان بگذارید، یا از کسی دیگر بخواهید با او در مورد عیسی مسیح صحبت کند. فراموش نکنید که باید به‌طور جدی برای او دعا کنید، زیرا خدا می‌تواند کارهایی انجام دهد که فوق از درک و تصور ما است. بنابراین صبور باشید.

 

س: دختر خردسال من قبل از دو سالگی درگذشت. آیا به بهشت می‌رود یا به جهنم؟

ج: کسانی که تعمداً به مکاشفۀ محبت خدا در عیسی مسیح پشت کنند و از خدا فاصله بگیرند، به جهنم خواهند رفت. از آنجا که نوزاد یا کودک خردسال هنوز فرصت نداشته که دست به چنین انتخاب تعمدی بزند، منصفانه نخواهد بود که خدا او را به جهنم بفرستد، زیرا خدا، خدایی عادل و منصف است. به‌علاوه، کتاب‌مقدس تعلیم می‌دهد که خدا می‌خواهد با انسان مشارکت داشته باشد، و اینکه خدا از هلاکت (یا به جهنم رفتنِ) هیچ انسانی خشنود نمی‌شود. بنابراین می‌توانیم چنین نتیجه بگیریم که نوزادان یا کودکان خردسال پس از مرگ به جهنم نمی‌روند.

 

س: آیا اگر زن و شوهر در کنار هم به تماشای فیلم‌های سکسی بنشینند گناه است؟

ج: بله. برای اکثر مردها تقریباً غیرممکن است که با مشاهده زنی عریان وسوسه نشوند و با نظری شهوت‌آلود به او نگاه نکنند. و عیسی مسیح فرمود که اگر مردی با نظر شهوت‌آلود به زنی نگاه کند، در دل خود با او زنا کرده است. این موضوع که زن چنین مردی کنار اوست تفاوتی نمی‌کند، بنابراین چنین کاری موجب گناه ‌است. به‌علاوه این کار برای فرزندان و نیز برای هر مسیحی دیگری که از این موضوع باخبر شود الگوی بدی خواهد بود. کتاب‌مقدس می‌گوید که زوج مسیحی باید تنها از یکدیگر لذت و تمتع ببرند، بنابراین به‌جای آنکه به فکر تماشای فیلم‌های مستهجن جنسی باشید، ببینید چطور می‌توانید بیشتر از روابط خود با هم لذت ببرید.

 

س: آیا تولد تازه واقعه‌ای تدریجی و مرحله‌ای است؟

ج: تولد ممکن است کند صورت گیرد، اما چیزی نیست که طیِ مراحلی طولانی اتفاق بیفتد. شخص نخست مکاشفه‌ای از خدا دریافت می‌کند (مطابق یوحنا ۳، باد هر جا بخواهد می‌وَزَد)، و آنگاه باید به این مکاشفه پاسخ ‌دهد. این همان تولد تازه است. ممکن است در ابتدا قدری با کوشش و تقلا همراه باشد، اما تولد تازه تجربه‌ای است یکباره - درست مانند تولدی طبیعی. آنچه تدریجی و مرحله‌ای است، چیزی است که مسیحیان آن را "روند تقدّس" می‌خوانند. پس از تولد تازه، روح‌القدس وارد زندگی‌های ما می‌شود و به‌تدریج کنترل زندگی ما را در دست می‌گیرد، و این کار به زمان نیاز دارد.

 

س: چرا در عهدعتیق سنگسار وجود دارد؟

ج: سنگسار براستی چیز هولناکی است، و به‌طرزی تلخ یادآور این واقعیت است که برانگیختنِ خشم خدا تا چه حد مسئله‌ای جدّی است. باید توجه داشته باشیم که سنگسار تنها در عهدعتیق وجود دارد، و همچون دیگر احکام عهدعتیق باید در پرتو شرایط و وضعیت آن زمان به آن نگریست. به عبارت دیگر، سنگسار مجازاتی است که تنها مختص دورانِ عهدعتیق بود.

 

خوانندگان عزیز "کلمه"، لطفاً سؤالات خود را به آدرس info@kalameh.com برای ما ارسال کنید. مشاوران "کلمه" در پاسخ‌گویی در خدمت شما خواهند بود. اگر مایل به ذکر اسم خود نیستید، لطفاً در نامۀ خود قید کنید و سؤال شما را با عنوان "یکی از خوانندگان کلمه" درج خواهیم کرد.