You are here

شکوفه‌های بهاری

زمان تقریبی مطالعه:

۴ دقیقه

 

«..... برخیز و بیا، ..... گل‌ها بر زمین ظاهر شده و زمان الحان فرا رسیده، ... درخت انجیر میوۀ خود را می‌رساند و موها گل آورده و رایحۀ خوش می‌دهد. ای محبوبۀ من و ای زیبای من ...»

(غزل غزل‌ها ۲‌:۱۲ و ۱۳)

 

داستان ما این بار، داستان بهار، داستان تابش تبدیل‌کننده و حیات‌بخش نور، داستان عشق شفادهندۀ درختان، و داستان زندگی پرمیوۀ شکوفه‌هاست.

درست مانند کرم ابریشم که به‌مرور تبدیل به پروانه می‌گردد، شکوفه نیز در طی سفر زندگی خود، مبدل به میوه می‌شود! بله، همان پاره‌های وجود یک گل است که بر اثر حوادث و رویدادهای خاص، تبدیل به میوه‌ای رنگین و پربرکت می‌گردد. اما این چگونه ممکن است؟ با ما همراه شوید در خواندن مزموری دیگر از مزامیر شگفت‌انگیز طبیعت.

در این داستان زندگی موجودی نادیدنی و کوچکی را دنبال می‌کنیم که پس از طی کردن سرما و دشواری‌های پاییزی و زمستانی، تبدیل به موجودی بسیار لطیف و دوست داشتنی به‌نام شکوفه می‌گردد و سپس بعد از شادابی بخشیدن به جان‌های بسیار، با مسئولیت‌پذیری فراوان مبدل به موجودی بسیار مفیدتر به‌نام میوه می‌شود.

هستۀ اصلی شکوفۀ درختان، در بهار و تابستان سال قبل بر روی شاخۀ درخت شکل می‌گیرد. این جنین کوچک، سفری طولانی را در پیش رو داشته، برای تبدیل شدن به شکوفه در بهار سال بعد، باید از مخاطرات فراوان گذشته، قدرت و مقاومت خود را اثبات نماید وگرنه صلاحیت تبدیل شدن به میوه را پیدا نخواهد کرد. سرما و یخبندان و باران‌های سیل‌آسای پاییزی و زمستانی در راهند.

برای غلبه بر این دشواری‌ها، جنین کوچک داستان ما به شادابی و سلامتی خانه و مادر خود، درخت نیاز دارد؛ مادر و خانه‌ای که خطرات زیادی شادابی و سلامتی‌اش را تهدید می‌کنند، خطراتی چون بیماری، حشرات موذی، عدم تابش کافی نور خورشید و عدم وجود خاک مساعد و فضای کافی در خاک برای رشد ریشه‌ها.

مثلاً اگر درختی در سایۀ ساختمان‌ها و یا سایۀ دیگر درختان قرار گیرد و نتواند پیوسته به خورشید نگاه کند و نور حیاتبخش او را پیوسته دریافت کند، به‌تدریج شادابی و سلامتی خویش را از دست می‌دهد، و این به‌معنی از دست رفتن سلامتی شکوفه است که به‌نوبۀ خود به عدم تولید میوه، بی‌بار شدن یا میوۀ بد تولید کردن درخت منجر می‌شود. همچنین اگر در خاک فضای مساعد جهت رشد آزادانۀ ریشه، بر اثر رقابت ریشه‌های گیاهان دیگر یا گیاهان موذی، از بین برود همین رویداد غم‌انگیز رخ خواهد داد.

جنین شکوفه با گذر از این مخاطرات، به بهار وارد می‌شود. آغاز گرمای دوباره و بیداری درختان و تولید شکوفه‌ها. شکوفۀ داستان ما عمری بسیار کوتاه در حدود دو هفته با هدفی بسیار متعالی در پیش رو دارد، تولید بذر و نهایتاً تولید میوه.

اما ابتدا ببینیم شکوفه چیست؟ شکوفه، گلی دارای اندام جنین نر یا ماده و یا هر دو با هم است با هدف تولید بذر و میوه. شکوفۀ ما، دو هفته، بله تنها حدود دو هفته فرصت دارد تا در نتیجه یک گرده افشانی موفق، جنینی در درون خود از ترکیب سلول‌های جنسی نر و ماده شکل دهد. گرده افشانی موفق که به‌نوبۀ خود نیازمند یاری باد، زنبور، پروانه و لباس من و شما است.

در اثر گرده افشانی، گرده که همان سلول جنسی نر است با سلول جنسی ماده در درون مادگی که اندام جنسی آن بر روی گل قرار دارد، ترکیب شده جنینی جدید به‌نام بذر را تولید می‌کنند. ولی اتفاق بسیار جالبی همزمان در حال رخ دادن است؛ با تشکیل این جنین جدید، مادگی (اندام جنسی ماده) شروع به تغییر شکل دادن کرده، کم‌کم گوشتی و پر آب شده، مبدل به میوه می‌گرد! میوه‌ای با جنینی به‌نام بذر در درون خود که همان هستۀ میوه‌ است. بله، انگور و سیب و سایر میوه‌ها داستانی زیبا و شنیدنی از زندگی خود را در دل خود پنهان نموده‌اند. اگر یک شکوفه به میوه تبدیل شود، حاصل میوه‌هایی چون انگور و گیلاس است و اگر چند شکوفه و مادگی مجاور هم با یکدیگر متحد شوند محصولی چون آناناس و توت‌فرنگی بدست می‌آید.

آیا می‌دانستید دومین درختی که به شکوفه می‌نشیند بادام است؟ و اینکه درخت نر پسته از درخت ماده جدا است؟ برای تولید میوه‌ در این نوع درختان درخت نر و ماده باید نزدیک هم کاشته شده باشند و شکوفه‌هایشان همزمان بالغ و آماده شود. آیا می‌دانستید سرمای زمستان برای رشد ریشۀ گل‌های زیبای بهاری حیاتی و لازم است؟ بدون تحمل دشواری سرما، گلی زیبا در بهار نخواهد رویید!

یاران، از درختان آموختیم که نگاه مداوم به نور (مثل دعای روزانه و پیوسته) و فضای عاری از رقابت و حسادت جهت رشد آزادانۀ ریشه‌ها و ضمناً نابودی حشرات موذی (چون خشم، ناراستی، قضاوت، ...) مؤثرترین عوامل در جهت به شکوفه نشستن درختان و میوه‌دار شدن آن‌هاست.

«ایشان را از میوه‌هایشان خواهید شناخت ... هر درخت نیکو، میوۀ نیکو می‌دهد اما درخت بد، میوۀ بد...» (انجیل متی ۷‌:‌۱۷-۱۶).

درختان زندگیتان همواره شاداب و پر از شکوفه‌های پرطراوت و میوه‌های پر برکت باد.

نوروزتان شکوفه‌باران باد!