You are here

خانه‌تکانیِ "کلمـه"!

زمان تقریبی مطالعه:

۴ دقیقه

باز هم سالی دیگر و نوروزی دیگر. انگار همین دیروز بود که فرا رسیدن نوروز ۱۳۸۷ را به خوانندگان "کلمـه" شادباش گفتیم و نوروزی پیروز برای‌شان آرزو کردیم. زمان به‌راستی که چه زود می‌گذرد!

یکی از سنت‌های زیبای ایام سال نو که از دیرباز در بین ایرانیان رواج داشته است، سنت “خانه‌تکانی” است. یادم می‌آید در آستانۀ عید اغلب وقتی از محله‌های سنتی‌تر تهران یا از برخی از شهرستان‌های شمال ایران می‌گذشتم، فرش‌های رنگارنگی را می‌دیدم که شسته‌شده و تر و تمیز به ردیف از بالکن یا پشت‌بام اکثر منازل آویزان بود. در منزل خودمان هم خواهرم در مورد به‌جا آوردن این سنت وسواس خاصی داشت. تقریباً از یکی دو هفته مانده به عید به تمیز کردن و آب و جارو کشیدن خانه می‌پرداخت، مجبورمان می‌کرد "خرت و پرت"های اضافی‌مان را دور بیندازیم، و نوبت تمیزی شیشه‌ها که می‌شد یک مایع شیشه‌شویی و یک مشت روزنامه دست‌مان می‌داد و همۀ ما را به کار می‌گرفت. دست آخر هم خودش تمام شیشه‌ها را برق می‌انداخت و خلاصه تا قبل از تحویل سال، خانه مثل دستۀ گل شده بود. جالب است که ظاهراً این سنت خاص ایرانیان است، چون مثلاً در غرب ندیده‌ام که کدبانوی خانه حوالی کریسمس به جان اسباب و اثاثیه منزل بیفتد و بخواهد با دقت و وسواس ایرانیان "خانه‌تکانی" کند. بی‌جهت نیست که می‌گویند: «هنر نزد ایرانیان است و بس»!

و اما باورتان بشود یا نشود، از زمان آخرین خانه‌تکانی مجلۀ "کلمـه" نزدیک به دو سال می‌گذرد. باز هم انگار همین دیروز بود که قلم به دست گرفتیم و در سرمقالۀ ویژۀ پنجاهمین شمارۀ "کلمـه"، ایجاد تغییراتی در سیاست و محتوای مجله را خدمت خوانندگان عزیز اعلام کردیم. مجلۀ "کلمـه" نیز مانند هر چیز دیگر اگر پیوسته در حال تغییر و تطوّر نباشد، دچار رکود و رخوت شده، مایۀ خستگی خاطر خوانندگان خواهد شد. بنابراین در آغاز این سال نو فرصت را مغتنم شمردیم و به پیروی از سنت زیبای "خانه‌تکانی" بر آن شدیم در برخی از قسمت‌های مجله تغییراتی ایجاد کنیم.

همانطور که احتمالاً متوجه شده‌اید، از شمارۀ پیش بخش‌های "نامه‌‌ها" و "در جستجوی معانی" را از فهرست مقالات مجله حذف کرده‌ایم و در شمارۀ فعلی نیز به‌دلیل طولانی بودن اکثر مقالات نتوانستیم قسمت "دروسی از مردان کتاب‌مقدس" را بگنجانیم. علت حذف بخش "نامه‌ها" این بود که اکثراً تعریف و تمجید از مجله بود و درج آن در هر شماره ممکن بود حمل بر خودستایی شود. به همین جهت فکر کردیم حیف است این قسمت جای مطالبی را که می‌تواند بسیار بیشتر باعث برکت خوانندگان شود اشغال کند. با این حال از آنجا که برای نظرات و پیشنهادات خوانندگان، و مخصوصاً تجربه‌ای که از مطالعۀ مقالات مختلف دارند ارزش فراوان قائلیم، هر از گاه که نامه‌هایی به این مضمون به تعداد کافی به دست ما برسد قطعاً صفحه‌ای را به آن اختصاص خواهیم داد. علت حذف قسمت‌های دیگر عمدتاً انتخابی است بین "مفید و مفیدتر". یکی از قسمت‌هایی که احساس کردیم به‌طور خاص بدان نیاز است و می‌تواند برای خوانندگان "کلمـه" بسیار مفید واقع شود، درج سلسله مقالاتی راجع به مباحث خانواده، روابط و تربیت فرزندان است. البته در اهمیت چنین مباحثی هیچ وقت تردید نداشتیم، اما عدم دسترسی به افرادی که در این زمینه تخصص کافی داشته باشند مانع از درج اینگونه مقالات بود. خوشبختانه خداوند در ماه‌های اخیر مشاورین مجربی را بر سر راه ما قرار داده است که در مورد مسائل خانوادگی و تربیتی صاحب‌نظرند و پذیرفته‌اند قسمتی از وقت خود را در اختیار خوانندگان کلمه نهند. بنابراین از شمارۀ آینده قسمت "مشاور خانواده" به فهرست مقالات "کلمـه" افزوده خواهد شد.

یکی دیگر از قسمت‌هایی که به لطف خدا امیدواریم در سال ۱۳۸۸ در مجله بگنجانیم، بخشی است که اسم آن را "کنکاشی در کتبمقدسه" گذاشته‌ایم. در این قسمت قصد داریم کتب مختلف کتاب‌مقدس را، از کتب تاریخی گرفته تا کتب نبوتی و اناجیل و مکاشفه به‌طور خلاصه در یکی دو صفحه خدمت خوانندگان معرفی کنیم. این قسمت بیشتر جنبۀ آموزشی دارد و به‌عنوان مثال به زمینه تاریخی-‏‏‏ سیاسیِ کتابی خاص، علل نگارش کتاب، و چکیده‌ای از داستان یا تعالیم آن می‌پردازد. امید است که این قسمت جدید در درک بهتر متون کتاب‌مقدس به خوانندگان کمک کند.

یکی از چالش‌های مجلۀ "کلمـه"، موضوعی کردن مطالب هر شماره است. اگر خوانندگان عزیز به‌خاطر داشته باشند، در شمارۀ پنجاهم وعده دادیم که مطالب هر شماره را حتی‌الامکان موضوعی کنیم و تاکنون نیز کمابیش در این زمینه موفق بوده‌ایم. اما این امر گاه به‌دلیل محدود بودن تعداد نویسندگان امکان‌پذیر نیست و باعث می‌شود نتوانیم اکثر مقالات را به موضوعی واحد اختصاص دهیم. از آنجا که هدف مجلۀ "کلمـه" گسترش و تقویت "ایمان و فرهنگ مسیحی ایرانی" است، کوشش‌مان این است که تا آنجا که امکان دارد از نویسندگان مسیحی ایرانی استفاده کنیم که طبعاً با نیازهای جامعۀ مسیحی ایرانی آشناترند. اما این امر لاجرم باعث محدود شدن تعداد نویسندگان و در نتیجه تعداد مقالات می‌شود. اینجاست که کمک خوانندگان می‌تواند بسیار سودمند واقع شود. بنابراین اگر در مورد موضوعی خاص مقاله‌ای دارید که فکر می‌کنید باعث برکت خوانندگان "کلمـه" خواهد شد، یا موضوع خاصی در دل‌تان است که احساس می‌کنید مطابق نیاز ایرانیان مسیحی است و لازم است بیشتر بدان پرداخته شود، خواهش می‌کنیم حتماً آن را با ما در میان بگذارید تا در شماره‌های آینده -‏‏‏ و "خانه‌تکانی"های بعدی "کلمـه" -‏‏‏ مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان از تمام خوانندگان گرامی که در سال گذشته با فرستادن پیام‌های تشویق‌آمیز و حمایت‌های مالی و معنوی خود ما را در تهیۀ مجله یاری داده و دلگرم کرده‌اند، صمیمانه سپاسگزاریم. اجرتان با خداوند و نوروزتان پیروز!