You are here

ایران در نقشۀ نجات قوم خدا

زمان تقریبی مطالعه:

۲ دقیقه

 من به تاریخ بسیار علاقه‌مندم. گر چه برای خیلی‌ها تاریخ خسته‌کننده است و به وضعیت فعلی ما ربطی ندارد، ولی با این حال سفر به گذشته و مطالعه وقایع و ماجراهایی که در زمانهای قبل اتفاق افتاده خالی از لذت نیست. ما می‌توانیم در اتفاقات گذشته تأمل کنیم و حداقل از اشتباهاتی که دیگران کردند دوری نماییم و از نکات مثبت آن درس‌های گرانبهایی یاد بگیریم.

کتاب‌مقدس هم از لحاظی کتابی تاریخی است. مخصوصاً در بررسی عهدعتیق تاریخ قومی را می‌خوانیم که قوم خدا بود و خدا با او در مقطعی از تاریخ عمل کرد و نجات‌دهنده یعنی عیسی‌مسیح را از این قوم به جهان آورد. خیلی جالب است که در بررسی قسمتهای تاریخی کلام خدا به اشخاصی برخورد می‌کنیم که با تاریخ کشور ما ایران ارتباط دارند؛ پادشاهانی چون کوروش، داریوش خشایارشا (اخشورش) و همچنین اردشیر که همه بر امپراطوری ایران حکمرانی کردند و تاریخ آنها با تاریخ قوم خدا مرتبط شد و بر هم تأثیراتی نهادند.

کوروش پادشاه بزرگ هخامنشی بابل را شکست داد و طبق سیاست جدیدی که در روابط بین‌المللی‌ خود داشت، قوم‌های اسیر در بابل را به کشورهای خود بازگرداند. قوم اسرائیل نیز مشمول این قانون شد و در نتیجه کوروش با این سیاست به نبوتی که اشعیا دربارة او نموده بود جامة عمل پوشاند. در کتاب‌مقدس از کوروش به‌عنوان "مسح شده" و شبان یهوه خدای اسرائیل نام برده شده است که به فرمان او معبد اورشلیم بازسازی شد (رجوع شود به کتاب عزرا). در زمان خشایارشا، استر که دختری یهودی بود ملکة ایران شد و با دخالت خود مانع کشتار یهودیان گردید. نحمیا ساقی دربار اردشیر پادشاه بود و با حمایت مالی دربار ایران راهی اورشلیم شد تا دروازه‌ها و حصار شهر را که ویران شده بود بازسازی نماید.

تصویر پادشاهان ایران در کتاب‌مقدس در مخالفت با قوم خدا پیش نمی‌رود بلکه بیشتر در جهت حمایت قوم خداست و این همان تصویری است که من از آن لذت می‌برم. خدا قوم ایران را به‌کار برد تا قوم وعده را محافظت کند و از برکت این قوم، تمام قبایل جهان برکت بگیرند.

جالب است بدانیم که در شروع انتشار مسیحیت بسیاری از ایرانیان قلب خود را به‌سوی پیام انجیل گشودند و کلیسای ایران اولین کلیسایی بود که مبشرینی برای پخش کلام انجیل به چین فرستاد.

خدا قوم ایرانی را فراموش نکرده است و اتفاقاتی که امروز در جهان ما می‌گذرد نشان‌دهندۀ این است که خداوند ایرانیان را مورد تفقد و رحمت خویش قرار داده است. سیل عظیم ایرانیان به مسیح ایمان می‌آورند و قلبشان را به‌روی پیام خوش انجیل می‌گشایند. کلیساها و مشارکت‌های ایرانی زیادی در نقاط مختلف دنیا به‌وجود آمده است و خادمین زیادی نیز در این زمینه تربیت شده‌اند.

پس با این زمینۀ تاریخی و شناخت شرایط و وضعیت امروز، خدا چه مسئولیت بزرگی بر دوش ما مسیحیان ایرانی نهاده است که با انگیزه و غیرت بیشتری پیام خوش انجیل را به گوش دیگران برسانیم و چون کوروش و دیگران وسیله‌ای در دست خدا باشیم برای پیشبرد پادشاهی ابدی او. باشد که ما این مسئولیت را جدی بگیریم و همۀ ابعاد زندگی‌مان را معطوف به خدمت به خدایی بنماییم که خدای تاریخ نجات است.