You are here

گفتگویی در مورد مدیتیشن

زمان تقریبی مطالعه:

۳ دقیقه

 

در مورد مدیتیشن با روانشناس الهام بینایی گفتگویی داشتیم که در این قسمت از نظرتان خواهد گذشت.

 

۱) لطفاً در مورد مدیتیشن کمی توضیح دهید؟

مدیتیشن در جامعۀ غربی و حتی در ایران خیلی محبوب شده است مخصوصاً در بین قشر جوان محبوبیت خاصی دارد. مدیتیشن در واقع نوعی تمرکز است.

تاریخچه مدیتیشن به هندوئیزم برمی‌گردد ولی محبوبیتش را در ده‌های ۶۰ و ۷۰ در جوامع غربی پیدا کرده است. بیشتر در بین هیپی‌ها استقبال شد و آن‌ها با یوگا و هیپنوتیزم از مدیتیشن خیلی استفاده کردند. در واقع از مدیتیشن به عنوان عاملی برای آرامش درون استفاده می‌کردند و می‌خواستند که در این دنیای پر از استرس با مدیتیشن به آرامش برسند.

در ایران هم مسائلی همچون دراویشی و صوفیگری نوعی مدیتیشن است. و در جوامع مختلف مدیتیشن به صورت‌های مختلفی دیده می‌‌شود مانند سرخپوست‌ها و بودیسم‌ها.

در واقع مکاتب مختلف به صورت‌های گوناگونی مدیتیشن دارند و در مدیتیشن فقط به یک چیز تمرکز می‌کنند و می‌خواهند که با این تمرکز استرس‌هایشان را از بین ببرند و به آرامش برسند البته به ظاهر این استرس‌ها برای مدتی کم می‌شود ولی به‌طور دائم از بین نمی‌روند و پیامدهای منفی هم دارند.

متأسفانه افرادی که در این راه می‌روند ممکن است به مسائلی همچون احظار‌ارواح کشیده شوند و این مسئله خیلی خطرناک است و افراد را اسیر خود می‌کند.

نه تنها کتاب‌مقدس می‌گوید الان پزشکان و روانشناسان هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید فکرمان را با افکار مثبت و نیکو پر کنیم و همیشه به چیزهای خوب فکر کنیم. چون همان‌طور که ما فکر می‌کنیم شخصیت ما شکل می‌گیرد و همان افکار کاراکتر ما می‌شود.

 

۲) ما چطور می‌توانیم به این افرادی که وارد مراحل خطرناک مدیتیشن شده‌اند کمک کنیم؟و خود فرد هم چه نقشی برای کمک به خودش دارد؟

اولین کمکی که به این نوع افراد باید کرد این است که باید به آن‌ها آگاهی داد نسبت به مدیتیشن و یا یوگا و هر نوع از این مسائلی که درگیرش هستند. چون بسیاری از افراد ناآگاهانه به این مسائل کشیده می‌شوند و از خطرات و پیامدهای منفی آن چیزی نمی‌دانند مخصوصاً اگر یک مسئله مد شود خیلی از افراد به دنبال مدِ آن وارد این مسائل می‌شوند.

مهم‌ترین قدمی که خود فرد می‌تواند برای آزادی‌اش از این مسائل بردارد این است که افکارش را با چیزهای مثبت پر کند تا زندگی‌اش هم در همین راستا به پیش رود و پیشرفت نیکویی در زندگی داشته باشد. باید بدانیم که کارهایی که می‌کنیم به روی جسم، روح و روان ما تأثیر می‌گذارد چون یک ارتباطی بین روح و جسم و روانِ ما برقرار است. تحقیقات پزشکی هم این موضوع را ثابت کرده است که هر چقدر مثبت فکر کنید از نظر سلامت جسم هم فردی سالم خواهید بود.

 

۳) از نظر شما خداوند چه پیغامی برای افرادی که در مدیتیشن و هیپنوتیزم و از این قبیل مسائل هستند دارد؟

در انجیلِ یوحنا باب ۱۴ آیه‌۱۶ عیسی‌مسیح می‌فرماید: من از پدر خواهم خواست و او مدافعی دیگر به شما خواهد داد که همیشه با شما باشد، یعنی روحِ راستی که جهان نمی‌تواند او را بپذیرد، زیرا نه او را می‌بیند و نه می‌شناسد٬ امّا شما او را می‌شناسید، زیرا که نزد شما مسکن می‌گزیند و در شما خواهد بود.

ما نیاز نداریم که در مدیتیشن آرامش بگیریم وقتی که خداوند در ما زندگی می‌کند اگر این موضوع را درک کنیم برای همیشه در خداوند آرامش خواهیم یافت چون خداوند روح‌القدوس را در ما قرار خواهد داد و می‌توانیم دائماً در آن آرامش باشیم.

وقتی افراد با خدای حقیقی آشنا می‌شوند آن زمان است که حقیقت آن‌ها را آزاد خواهد کرد و خداوند در آن‌ها مسکن می‌گزیند.